Doorzoek website

Boxershorts

Kleding mode fashion

Eén van de meest verkochte artikelen op het internet is kleding.  Jaarlijks stijgt dit percentage met dubbel diggets ten op zicht van het jaar er voor. Na het door prikken van de internet bubbel in 2002/2003 is pas echt aandacht gekomen voor het online winkels. De eerste pioniers groeide al snel uit tot marktleiders maar dat was niet zo bijzonder door de beperkte concurrentie.

Na 2008, opvallend genoeg de start van de volgende crisis, waren er steeds meer kleding winkels die zich op de online markt zich begaven. Dit werd ook wel Multi Channel genoemd. Naast de fysieke winkel werd dezelfde kleding online aangeboden. Vaak vanuit verschillende magazijnen en zonder interactie met elkaar. De start van de verkoop van ondergoed is in dezelfde golf als kleding meegegaan. Echter de volumes waren zo dramatisch laag dat het haast niet de moeite loonde om hiermee te starten. In 2003-2005 lage de volumes zo laag dat het niet rendabel was op uitsluitend op lingerie te focussen.

 

Ondergoed Heren

Na de spectaculaire opkomst van Bjorn Borg Boxershorts werd de verkoop punten al snel ook op online verlegd. Je wist wat je kreeg en of je dit nu online of in een winkel ging kopen, dat maakt niet zo veel meer uit. Zeker als de prijs leidend is in de aankoop dan kan je het beste vergelijken op online.

Sindsdien is de online groei van verkopen van boxershorts versneld. De groei ging ten kosten van de fysieke winkels. Daarnaast kwam er naast Bjorn Borg ook andere merken op de markt die het beter en goedkoper konden. In 2013 ging een groot deel van de fysieke winkels van Bjorn Borg in Nederland failliet.

De laatste cijfers laten zien dat de jaarlijkse groei van de kleding op +12 procent zit en de ‘inhaal-groei’ boxershorts verkopen op +20 procent. Deze percentages zijn niet houdbaar voor langere termijn maar geven aan dat er een omslagpunt zit aan te komen. Het omslagpunt waarbij er meer online gekocht wordt dan in de winkels in de straat. Zover is het nog niet maar het is een kwestie van tijd.  De scenario’s van de ING en ABN Amro geven aan dat in 2025 er voor 40 procent online gekocht zal gaan worden.

 

Nieuwe Boxershortsmerken

Eén van de nieuwe boxershort ondernemingen is Dann Hensums. Sinds 2014 timmeren ze hard aan de weg met premium boxers tegen concurrerende prijzen. Bij Dann Hensums boxershorts is gekozen om te groeien op online verkopen en minder of helemaal niet in fysieke winkels. Andere nieuwkomers pakken het anders aan zijn wel druk bezig op het plekje op de schap ruimte te krijgen. Het is geen verkeerde gedachte omdat er voor een belangrijk gedeelte de omzet uit fysieke winkels komt. Tot 2025 is dit zelfs 70% tot 60% van de totale markt.

Toch is er iets voor te zeggen om niet op online én of de fysieke winkels tegelijkertijd in te zetten. Het verspreiden van de focus kan er toe leiden dat op beide distributie kanalen half wordt ingezet en dat je het niet gaat winnen in de concurrentie.  Soms is het beter om te kiezen. En dan is de keuze op een strategie wat dicht bij de ondernemer staat.